Foldit Gamification hjälper vetenskapen

Inom proteinforskning har forskare länga brottats med problematiken att vika proteiner rätt för att få fram de egenskaper man önskar. Foldit är ett vetenskapligt projekt där man har gjort vikning av proteiner ett pusselspel. Man crowd-sourcade utmaningen med spelifierng. Resultatet var häpnadsväckande och spelare världen över löste bland annat ett klurigt vikningsproblem som gäckat forskare i 15 år på bara 10 dagar!

Grundare för projektet är proteinforskaren David Baker vid University of Washington. Innan foldit använde sig forskarna av ett datorprogram, Rosetta, med avancerade algoritmer för att hitta sätt att vika proteinet. Eftersom simuleringarna och uträkningarna var krävande utvecklade man Rosetta@home, en mjukvara som utnyttjade processorkraften hos användares hemdatorer. Progressen för det proteinet som man för tillfället jobbade med visades som en skärmsläckare på användarens dator. Men användarna blev många gånger frustrerade eftersom de såg sätt att lösa proteinvikningsproblemet när de följde skärmsläckaren. Men det fanns inget sätt att interagera med processen. David Baker insåg att människor många gånger är överlägsna maskinen på att lösa den här typen av problem. Produkten av den insikten blev Foldit, ett interaktivt spel där användare världen över kan vara med och lösa proteinvikningsproblem. Spelet har många element som man hittar i vilket smartphone-spel som helst, så som high-score listor och poäng.  Foldit lanserades i beta-version och har idag över 240 000 användare.

 

 
This entry was posted in Case-exempel. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>