Meningsfulla val, struktur och direkt feedback – exempel

I förra inlägget pratade jag om spels uppgyggnad och grundbultarna i varför spel motiverar och engagerar. Nu tänkte jag följa upp det med ett enkelt och konkret exempel från LinkedIn.

LinkedIns progress bar för hur mycket uppgifter om sig själv användaren har angivit är ett populärt exempel på hur enkla gamificationelement kan fungera. Idén är simpel; ange fler uppgifter så fylls mätaren. Hur enkel den än må vara så har den bevisligen fungerat väldigt väl och påverkat miljontals användare att faktiskt uppge detaljerade uppgifter som sig själv, något man inte gärna annars gör på internet. Det finns fler exempel som visar på att progress bar triggar något i oss människor och vi inte bara kan låta den vara halvfull.

Ser man LinkedIns mätare i ljuset av det förra inlägget handlade om, kan den ses som ett minispel som uppfyller de krav, om än i liten skala, som sattes upp för gamification-system. Här finns ett väldefinierat regelverk; en viss input ger ett bestämt resultat, feedbacken är konkret och direkt och valet känns meningsfullt eftersom det kan kopplas direkt till resultatet. Vidare gör man det väldigt tydligt vilket som är nästa steg att för att avancera ytterliggare (syns under mätaren i bilden). Det kommunicerar spelets tydliga struktur till “spelaren”. Inputen, strukturen, resultatet och feedbacken presenteras alltså exakt och konkret och helt plötsligt är användaren engagerad och motiverad att komma vidare och fylla hela mätaren.

 
This entry was posted in Case-exempel, Grunderna. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>